Foment i Adif confirmen que les obres del soterrament començaran al 2020

El projecte tindrà un pressupost de 300 milions d’euros i inclourà la construcció d’una tercera via per descongestionar rodalies

El ministre Íñigo de la Serna s'ha compromès en nom del govern central a donar compliment a l'acord per fer el soterrament de l'R2
L'alcaldessa i una representació del Ple Municipal s'han fet una fotografia al final de la roda de premsa per commemorar la notícia

L’alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, ha anunciat “el compromís definitiu i ferm” del Ministeri de Foment i d’Adif amb el projecte de soterrament de la línia R2, les obres del qual podrien començar el primer trimestre del 2020. Campos ha fet aquest anunci  a la roda de premsa posterior a la reunió que ha mantingut amb el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a la Casa de les Aigües, una reunió en la qual també han estat presents el delegat del Govern a Catalunya, Enric Millo; el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull; el president d’Adif, Juan Bravo; el secretari general d’Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font; la primera tinent d’alcalde d’Urbanisme de Barcelona, Jane Sanz, i el primer tinent d’alcalde de Montcada i Reixac i president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez.  

Campos ha insistit en la importància del soterrament “per aturar el degoteig macabre de víctimes, poder repensar el territori i disposar d’un espai públic de qualitat, cosint la trama urbana i augmentant la mobilitat entre barris”. L’alcaldessa ha elogiat el paper de la PTJST “perquè ha estat el motor impulsor d’aquesta reivindicació al carrer i a les institucions”, així com la complicitat entre les diferents administracions que han secundat la reclamació de Montcada, ressaltant l’estudi fet per les societats Barcelona Sagrera Alta Velocitat i Barcelona Regional, que va rebaixar a la meitat el cost de les obres, “un factor clau en la negociació amb Madrid”. També s’ha referit a la importància de la unitat dels partits que, durant els trenta anys de reivindicació, “han avantposat els interessos de la ciutat per sobre d’interessos partidistes” i, finalment, a la ciutadania, dient sentir-se orgullosa de ser l’alcaldessa d’un municipi “que defensa la seva dignitat, que es rebel·la contra la injustícia i que es mobilitza”. L’edil ha advertit a Foment que Montcada seguirà molt a prop totes les passes que falten fins a fer realitat el projecte i ha acabat el seu discurs referint-se al dia d’avui com “una jornada històrica que demostra que la nostra lluita i la perseverança i anar tots de la mà, administració, partits, entitats i ciutadania, han permès que es faci justícia amb el municipi i amb les víctimes del tren”, ha conclós, visiblement emocionada.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha manifestat en la seva intervenció que l’acord assolit avui és bo per a Montcada, per al barri de Vallbona de Barcelona i per a Catalunya perquè preveu la incorporació d’una tercera via que millorarà el servei de Rodalies quant a seguretat i capacitat. “L’estudi funcional del projecte –ha dit el conseller– incorpora aquesta proposta, feta per la Generalitat, que permetrà que puguin circular semidirectes per una via diferenciada dels que tenen parada a totes les estacions i minimitzar també les afectacions en cas d’incidències”. Rull ha anunciat la creació d’una comissió de treball que es reunirà cada tres mesos per seguir la redacció del projecte del soterrament i l’execució de les obres.

La primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha confirmat que les vies se soterraran a Vallbona des del punt verd, en el sector més proper al nucli urbà del barri. L’edil també ha destacat el paper clau de la Plataforma Tracte Just i la ciutadania, des d’un punt de vista reivindicatiu, i el treball conjunt fet per totes les administracions. “La nostra aportació com a consistori ha estat l’estudi fet per Barcelona Regional i Barcelona Sagrera Alta Velocitat per constatar la viabilitat tècnica del projecte”, ha afegit Sanz.

Compromís del ministre

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha tancat l’ordre d’intervencions reconeixent que el soterrament no és un projecte d’integració ferroviària qualsevol, sinó una “actuació que ha de guarir una ferida física, que ha costat vides humanes, i que modificarà completament la forma de viure de la gent”. De la Serna ha emmarcat l’actuació en la millora del trànsit de rodalies, amb la incorporació d’un tercera via “que permetrà augmentar la seva capacitat per a un futur”. Pel que fa a l’inici de les obres, el ministre no ha ocultat que el procés no serà senzill perquè requereix una tramitació administrativa complexa com és la realització de dos estudis informatius amb les corresponents declaracions d’impacte ambiental. “Per tant, les obres no podran començar abans del 2020, però hi haurà una comissió de seguiment que vetllarà perquè se segueixen totes les passes”, ha afegit. El projecte preveu soterrar entre 3 i 4 quilòmetres de la línia ferroviària, xifra que acabarà d’arrodonir-se amb els estudis informatius, i el pressupost se situarà al voltant de 300 milions d’euros. De la Serna ha explicat que, donada la complexitat de l’obra i la seva gran afectació, els treballs es podrien allargar més de tres anys.

Al final de la roda de premsa, l’alcaldessa i tots els regidors, tant del govern com de l’oposició, han expressat la seva alegria amb abraçades i felicitacions, que han compartit amb els membres de la PSJT presents a la sala.

 

 

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari