Una eina interdisciplinar per promoure l’autocrítica, la creativitat i el raonament

La Salle i Fedac han incorporat la matèria en el currículum escolar, mentre que l’Ampa de l’escola Reixac l’ha introduïda aquest curs en les activitats extraescolars

Alumnes de 4t d'ESO de l'escola La Salle durant una de les classes de robòtica
Sílvia Alquézar
L'Ampa de l'escola Reixac ha introduït aquest curs la robòtica en les activitats extraescolars
Dues alumnes de 6è de l'escola Fedac muntant una màquina per mesurar distàncies

No és el mateix aprendre en una pissarra com es calcula el perímetre d’un espai que haver de  pensar i construir  una màquina per mesurar distàncies i després sortir al pati i comprovar que l’aparell dissenyat funciona. En aquesta filosofia d’aprendre fent es basa la robòtica educativa, una eina multidisciplinar que potencia el pensament crític, el raonament, la creativitat i la curiositat científica. Les escoles La Salle i Fedac Montcada –abans Sagrat Cor– són pioneres en la incorporació de la matèria en el currículum escolar. A La Salle és una assignatura optativa a 4t d’ESO en la branca de Tecnologia, mentre que Fedac ha apostat enguany per incloure-la a tots els cursos en l’àrea de matemàtiques.

“La robòtica ens permet descobrir com funcionen diferents mecanismes de la vida real i entendre de forma vivencial molts aspectes de les matemàtiques”, explica el director de Fedac Montcada, David González, qui també ha destacat que a través d’aquesta disciplina es treballen altres àrees del coneixement de forma integrada com la llengua, la tecnologia, la competència social i les ciències.
En el cas de La Salle, els alumnes es preparen durant el curs per participar a la First Lego League, una competició internacional que té per objectiu despertar l’interès dels alumnes per la ciència i la tecnologia. “Aquesta experiència s’adapta molt bé a la seva realitat”, comenta Aitor Hernáez, un dels dos professors que imparteix robòtica a La Salle. Els alumnes han de muntar el terreny de joc, elaborar un projecte científic a partir d’un tema proposat per l’organització –enguany són els residus– i, els dies de la competició, exposar en públic el procés i el treball en equip. “A través de la robòtica l’alumne aprén a ser metòdic i autocrític, a més d’adquirir una mentalitat analítica i fomentar la imaginació”, afirma David Pi, professor de La Salle d’aquesta disciplina. “Aquesta assignatura m’agrada molt, és una altra manera d’aprendre”, manifesta Laia Castiella, estudiant de robòtica de La Salle. Aquesta matèria ha calat tant entre alguns alumnes que, fins i tot, han orientat el seu futur professional cap aquest àmbit. ”La robòtica obre nous camins en l’aprenentatge”, comenta  Gerard Trias, exalumne de La Salle que està fent el segon curs de Biomedicina i enguany ha començat a impartir classes de robòtica en horari extraescolar a l’escola Reixac, una iniciativa que ha posat en marxa l’Ampa del centre amb el suport de l’empresa Explorium. “Els infants estan molt contents perquè fan una activitat que està molt vinculada a la seva realitat, on la tecnologia és molt present”, explica Cristina del Olmo, secretària de l’entitat, qui destaca que l’extraescolar ha tingut una gran acollida.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari