‘El nou local ens permet dignificar la pobresa’

Compromès. José Antonio Martín fa 12 anys que és voluntari de Càritas Montcada. Quan es va prejubilar de l’empresa Aismalibar, un amic li va proposar formar part de l’equip de col·laboradors que gestiona el Rebost de Càritas, que s’encarrega del repartiment d’aliments entre les famílies montcadenques amb menys recursos econòmics. Arran de la crisi de l’última dècada, Martín ha estat testimoni de l’increment del nombre de persones que necessita aquest servei i, tot i que en els darrers temps la xifra s’ha reduït, durant el 2017 encara es van atendre un total de 409 famílies, prop de 1.400 persones. Gràcies a l’acord entre l’Ajuntament –que ha cedit l’espai– i la Fundació Mossèn Josep Espinasa –que ha finançat el projecte–, Càritas disposa des de final de febrer d’un nou magatzem d’aliments al Pla d’en Coll, que ha permès millorar l’atenció als usuaris i les condicions de feina dels voluntaris.

Sílvia Alquézar
En què consisteix la seva feina al Rebost de Càritas?
Com que em vaig jubilar jove –als 60 anys, quina sort que vaig tenir!– i havia estat més de 30 anys treballant al magatzem d’Aismalibar, un amic em va dir que a Càritas necessitaven una persona voluntària per al banc d’aliments. La meva feina consisteix a tenir controlat tot el menjar que hi ha i decidir les compres que s’han de fer per reposar els productes que comencen a faltar. També sóc el responsable d’estar en contacte amb les entitats, les administracions i les empreses que hi col·laboren amb donatius, ja siguin econòmics o materials.
 
De quantes hores de dedicació estem parlant?
Uf, de moltes! Els dilluns es fa el repartiment dels lots a les famílies i els dijous arriba el camió del Banc d’Aliments de Catalunya, que ens porta productes de manera regular. La resta dels dies els dediquem a preparar els paquets, fer inventari, rebre donacions d’altres organismes i entitats, com Creu Roja, o actualitzar el llistat de les famílies usuàries. En fi, que no parem. De dilluns a divendres estem a jornada completa, però volem deixar molt clar que és una feina totalment altruista. Ho fem per ajudar les persones més necessitades que, malauradament amb la crisi, en són moltes.
 
Al 2017, Càritas va atendre 409 famílies i va repartir prop de 5.400 lots d’aliments. La xifra no es redueix?
Molt a poc a poc. Quan vaig començar de voluntari, no hi havia tants usuaris, però la crisi va fer que molta gent que va perdre la feina es quedés sense poder cobrir les necessitats bàsiques com ara menjar o tenir un lloc on viure. Nosaltres coneixem la problemàtica de prop, veiem el dia a dia d’aquestes famílies, i hem de dir que és una situació dura i difícil que en qualsevol moment ens pot passar també a nosaltres. Són circumstàncies de la vida que cal afrontar sense vergonya i demanar ajut sense sentir-se culpable de res. 
 
Què ha significat per al Rebost l’estrena del nou local?
Ens ha permès dignificar la pobresa. Estem molt contents perquè hem millorat l’atenció als usuaris i les condicions de feina dels voluntaris. Les persones que venen a la cua de Càritas no són delinqüents i no s’han d’amagar de res. Delinqüents són els que roben. Abans estàvem a un local al costat del cementiri on el camí d’accés estava sense asfaltar i les persones usuàries s’havien d’esperar a fer la recollida dels lots a l’exterior, exposades a les inclemències metereològiques. I també hem guanyat els voluntaris, que podem fer la nostra feina molt millor. Saps quants quilos d’aliments vam bellugar l’any passat?
 
No.
Doncs 148.000 kg d’aliments per un valor estimat de 132.000 euros. Els principals proveïdors d’aliments són el Banc d’Aliments i la Unió Europea, que fa tres donacions a l’any a través de Creu Roja. Una part més petita s’obté dels donatius de la parròquia i de l’Ajuntament, que també hi col·labora amb la derivació dels usuaris des de Serveis Socials, i d’empreses.
 
Quins productes reparteixen?
Oli, llet, sucre, farina, llegums, mongetes tendres envasades, sucs, préssec en almíbar, arròs, pasta, tomàquet triturat, llaunes de tonyina i sardines, ous, pa del dia, galetes i xocolata en pols. Per als nadons, donem menjar preparat, cereals i llet de continuació. 
 
Productes frescos no?
Ara també podrem repartir fruites, verdures i hortalisses perquè al nou local hi ha una cambra frigorífica. Una gran millora gràcies al nou espai. N’estem molt contents.
 
Tot i que ja disposen d’un espai en condicions, hi ha algun tema que hagi quedat pendent i els agradaria demanar?
I tant! Que el Rebost no sigui necessari perquè s’ha erradicat la pobresa.

Deixa un comentari