‘L’escola no és un lloc per aparcar els nostres fills’

Implicació. Hlalia Oumhandi és vocal de l’Ampa de l’escola El Turó, on estudien els seus dos fills: Malak, que està fent 4t, i Achraf, de P4. Des del primer dia que va arribar al centre, Hlalia s’ha implicat activament en la vida de l’escola, amb el 80% de les famílies d’origen estranger. Aquest curs, El Turó ha posat en marxa el model educatiu de la Comunitat d’Aprenentatge, que consisteix a ensenyar les matèries en grups interactius a través del diàleg i la implicació de les famílies en tots els espais de l’escola, incloses les aules. Es tracta d’un model que, segons els investigadors del projecte Included –el més gran que ha fet mai la Unió Europea en Ciències Socials–, és el que millor garanteix la inclusió de l’alumnat i l’èxit educatiu. Hlalia està molt contenta amb l’experiència que, en opinió seva, ja està començant a donar els fruits amb un increment de la participació en les iniciatives de la direcció i de l’Ampa.

Hlalia Oumhandi és vocal de l'Ampa El Turó
Sílvia Alquézar
Per què va decidir formar part de l’Ampa El Turó?
Perquè considero que és molt important implicar-se en l’educació dels nostres infants. Els fills són com una planteta que hem d’anar regant amb molt d’amor perquè creixi sana i forta. L’escola no és un lloc per aparcar els nostres fills i oblidar-nos d’ells. És important formar part de l’ampa i col·laborar en les activitats perquè, d’aquesta manera, contribuïm a millorar l’educació dels nostres fills. L’Ampa en som tots.
 
L’escola El Turó ha esdevingut una Comunitat d’Aprenentatge. Què li sembla el nou model educatiu?
Estem contents perquè ja es comencen a veure els fruits. Un dels problemes és la falta de participació i implicació de les famílies, un fet que suposo que també es dona a la resta d’escoles. Una de les claus perquè el nou model educatiu funcioni és precisament la col·laboració de les famílies, un aspecte que s’està treballant molt a través dels grups interactius.
 
En què consisteixen?
Els grups interactius permeten a les famílies entrar a l’aula i ajudar els infants en les diferents activitats com, per exemple, fer multiplicacions, jocs, llegir contes… És una experiència molt enriquidora per a l’alumnat i els pares.
 
Quines activitats promou l’Ampa per atraure les famílies?
Fem ioga en família, tenim un club de lectura, organitzem diverses festes al llarg del curs, com la Castanyada, la festa de fi de curs, una jornada esportiva, actes solidaris, activitats extraescolars com anglès, patinatge, balls, reforç… En fi, un munt de propostes. La llàstima és que a les extraescolars tenim poca participació.
 
Per quin motiu?
Hi ha motius econòmics, però també creiem que pot ser perquè la majoria dels nostres alumnes són usuaris dels centres oberts, un servei gratuït que ofereixen els Serveis Socials a les famílies vulnerables perquè els infants facin activitats i classes de reforç quan acaben l’horari escolar. Per al curs vinent, l’Ampa i l’escola ha proposat a l’Ajuntament que algunes activitats que ara es fan al Kursaal o al Centre Cívic La Ribera, es traslladin al nostre centre.
 
Com va aprendre el català i el castellà?
Al col·le també fem classes de català per a adults amb el Servei Local tots els dijous. En un centre com el nostre, amb tantes famílies d’origen estranger, són molt importants com a eina d’integració.
 
Quina acollida tenen?
Molt bona, la veritat. Jo sóc una persona molt oberta i m’agrada parlar amb tothom, però tinc amigues que porten 15 anys aquí i no parlen ni el castellà ni el català. Em diuen que els hi fa vergonya i que tenen por. Jo, gràcies a Déu, no tinc ni una cosa ni l’altra (riu). Sempre els hi comento que estaria bé que n’aprenguessin perquè podrien ajudar millor  els seus fills amb els temes de l’escola i també les faria més autònomes.
 
Què li diria a la gent que no coneix l’escola El Turó?
Que és una excel·lent escola amb un professorat implicat i que estima molt els seus alumnes. Als que pensen que a la nostra escola el nivell és inferior perquè hi ha més famílies d’origen estranger, els hi diria que abans de posar etiquetes es passessin un dia pel centre i veiessin tot el que es fa. És cert que al centre hi ha molta diversitat cultural, però crec que això no s’ha de veure com un problema sinó com una riquesa. Tots som diferents i, alhora, tots som iguals perquè tots som persones. 
 
El respecte és bàsic.
L’escola és fonamental en l’educació d’un infant, però el més important ho aprèn a casa. Si li dius al teu fill que no jugui amb un nen negre o pakistanès, estàs fomentant el racisme. La família ha de transmetre valors com l’empatia, l’amistat i la solidaritat. 

Deixa un comentari