‘Revolta de bruixes’ planteja el dilema entre el compromís amb la realitat o l’evasió

La nova proposta de Teatroia’t té com a punt de partida la reivindicació laboral d’un grup de dones de la neteja

Una escena de 'Revolta de bruixes', del grup Teatroia't
Arxiu/Laura Grau
Una escena de 'Revolta de bruixes', de Teatroia't

El Teatre Municipal es va omplir gairebé al complet el diumenge 5 de novembre amb motiu de l’estrena de 'Revolta de bruixes', la nova proposta del grup Teatroia’t basada en un text de Josep M. Benet i Jornet i codirigida per David Velasco i M. Carmen Martín. L’obra planteja la revolució d’un grup de dones de la neteja que, cansades de treballar dues hores i mitja i només cobrar-ne dues, decideixen organitzar-se i plantejar les seves reivindicacions d’una forma original: treballant les mateixes hores, però més lentament. Però aquesta mesura de protesta no acabarà de funcionar perquè, més enllà del seu enfrontament amb el vigilant, les diferències entre elles i els seus problemes individuals influiran de forma decisiva a l’hora d’actuar de forma col·lectiva. Fins a quin punt una persona està disposada a cedir les seves conviccions personals en favor d’un bé comú? Aquest és el principal tema que planteja l’obra, que Benet i Jornet va escriure als anys setanta, quan les esquerres mantenien a Catalunya un fort debat durant els últims anys de la dictadura.

El muntatge planteja el xoc entre dos móns. Per una banda està el de la raó, el compromís i la realitat; per l’altra, el món dominat per la por, l’evasió i la fantasia. Dos personatges antagònics representen aquesta dicotomia: la Sofía (María Sánchez), que incita a les altres a plantar cara, i la Rita (Begoña Mínguez), la seva cosina, que creu més en les forces esotèriques. Les companyes de la Sofía i la Rita es debaten entre la raó i la fantasia, mostrant en petits monòlegs els seus drames personals, com el personatge de la Dolors (Pilar Abián), afectada d’un càncer de pit; la Paulina (Núria Vilalta), víctima de maltractaments per part del seu difunt marit; la Filomena, abandonada pel seu home a qui estima bojament i l'Aurora (Rosa Puig), una exvedet vinguda a menys que té debilitat pels homes. També trobem el costat humà del vigilant, interpretat per Julià Ferri, home vidu i solitari, que passarà d'opressor a víctima, objecte d’una suposada maledicció liderada per la Rita. 

Tot i ser una obra eminentment coral, cada actriu aconsegueix dotar el seu personatge d'una personalitat definida, sense caure en estereotips. L'escenari, que podria haver resultat massa gran, ens situa perfectament a l'espai d'una nau industrial, on succeeix tota l'acció, només delimitat per grans caixes de cartró, al fons, i un cubicle transparent que ràpidament reconeixem com la garita del vigilant. Una posada en escena senzilla però efectiva, que també resol amb enginy el moment en què dues treballadores queden atrapades a l'ascensor, utilitzant el so i la il·luminació com a únics recursos. L'agilitat dels diàlegs i el bon ritme al què avancen les escenes són altres punts forts de l'espectacle, que suposa un nou salt de qualitat en la trajectòria del grup Teatroia't. 

Al final de l'espectacle i després dels aplaudiments, David Velasco, en nom de la companyia, va dedicar l'obra a l'actor amateur Andrés Bergel, desaparegut recentment, i va reclamar la llibertat dels presos polítics.

 

 

 

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari