Albert Espel guanya el seu primer Goya a la millor direcció de producció per ‘Mediterráneo’

El montcadenc ha participat en el film dirigit per Marcel Barrena i interpretat per Eduard Fernández, Dani Rovira, Sergi López, Anna Castillo i Àlex Monner

Albert Espel durant el seu discurs a la gala dels Premis Goya 2022
RTVE
Foto de grup de l'equip de producció
Albert Espel amb l'estatueta del Goya a la millor direcció de producció
Albert Espel- a la dreta-, amb Benjamín Pérez, premiat també al Goya pel millor maquillatge a 'Las leyes de la frontera'

L'excel·lent treball per la complexitat de narrar un drama al mar en una coproducció internacional li ha valgut a Albert Espel (1969, Montcada i Reixac) rebre el seu primer Goya a la direcció de la producció. El film narra la història reals de dos socorristes, Òscar Camps i Gerard Canals –interpretats per Eduard Fernández i Dani Rovira, respectivament– que, impactats per la fotografia d'un nen ofegat a l'illa grega de Lesbos a les aigües del Mediterrani intentant fugir del drama de Síria, acabaran creant el projecte de rescat de presones migrants que avui es coneix com a Open Arms. El montcadenc ha explicat a La Veu de Montcada que obtenir aquest Goya és "un somni del que costa despertar". I és que la gran gala del cinema espanyol ha centrat la mirada aquest dissabte a València de centenars de mitjans de comunicació.

Rodada durant vuit setmanes a localitzacions de Barcelona i Grècia, Mediterráneo presenta amb cruesa el drama dels refugiats. La producció va ser una autèntica odissea: "Va ser de molta complexitat, amb contingut digital i localitzacions reals, sobretot amb més de tres dies filmant a l'aigua"., explica Espel, qui també ha denunciat una sèrie d'atacs neonazins a Lesbos que van obligar a replantejar les localitzacions, i "que van estar a punt de fer plegar l'equip de rodatge", ha confessat.

Espel va demanar que "la Mediterrània deixi de ser una fossa comú" i va dedicar el Goya "a la gent que salva vides a les nostres platges i més encara a qui ho fan fora d'elles"

Durant el seu discurs a la gala celebrada dissabte, Espel va demanar que "la Mediterrània deixi de ser una fossa comú" i va dedicar el Goya "a la gent que salva vides a les nostres platges i més encara a qui ho fan fora d'elles", va exclamar després de rebre el guardó. El cineasta compta amb una trajectòria a punt de fer 30 anys en el món audiovisual com a productor executiu i director de producció amb projectescom 'Ofrenda a la tormenta'  i 'Legado en los huesos' (2019), 'Musa' (2017) o 'Perdona si te llamo amor' (2014).  “Quan comences tens la il·lusió de rebre algun dia algun premi, però el més important és que amb els anys la gent continua confiant en tu per treballar i entenc que aquest Goya és el reconeixement a una trajectòria, i és el millor que pots tenir com a professional", va afirmar l'endemà el cineasta després de rebre l'estatueta. Espel amb 'Mediterráneo' es va imposar a Luis Gutiérrez ('El buen patrón'), Guadalupe Baleguer ('Maixabel') i Óscar Vigiola ('El amor en su lugar).

Quan comences tens la il·lusió de rebre algun dia algun premi, però el més important és que amb els anys la gent continua confiant en tu per treballar i aquest és el millor reconeixement que pots tenir com a professional" 

 

Aquest 2022, de moment ja s’ha endut dos dels tres premis en els que ha estat nominat. A més del Goya, al gener es va endur el premis Berlanga a la millor direcció de producció per ‘Las consecuencias’, un film interpretat per Juana Acosta, precisament l’actriu encarregada de proclamar Espel com a guanyador de l’estatueta. El 6 de març el montcadenc està nominat en la mateixa categoria als Premis Gaudí.

La complexitat de 'Mediterráneo'

"La singularitat de 'Mediterráneo' és la complexitat d'un rodatge que es va allargar prop de tres setmanes a l'aigua i la coproducció internacional", reconeix Espel. També el fet que a la pel·lícula van participar un centenar de refugiats reals, que van haver de reviure amb atenció psicològica el drama del seu exili. El moment més dur que va haver de viure durant el rodatge va ser els atacs que vam viure per part de grups neonazis. "Vam viure moments de por, que ens van fer aturar la pel·lícula i arribar a plantejar-nos marxar de Grècia per por a les represàlies", explica. “

Mediterráneo és la seva tercera pel·lícula a Grècia. Es tracta del seu primer Goya, però en canvi no és la primera vegada que apareix a la gala del cinema espanyol per recollir un guardó. Al 2009, va pujar a l’escenari per recollir el guardó al millor disseny de vestuari, representant Lola Huete. Al setembre de 2021 va fer un canvi en la seva carrera professional, deixant la direcció de producció i fitxant com a productor executiu de la distribuidora i productora cinematogràfica Youplanet Pictures per obrir l’àrea de ficció de films i sèries. “El Goya és una forma bonica de tancar un cicle”, ha reconegut Espel.

"La pandèmia està fent que la gent pagui per consumir continguts des de casa. Estem vivint un boom amb moltíssima feina,  falten técnics en el món de l’audivisual però per contra els cinemes estan de capa caiguda"

El montcadenc afirma que la producció audiovisual viu en l'actualitat un auge sense precedents en les darreres dècades. “La pandèmia ens ha donat un plus, l’espectador està pagant per consumir continguts en les plataformes, estem vivint un boom amb moltíssima feina. Falten tècnics en el món de l’audiovisual". La cara negativa d’aquest boom és que "els cinemes viuen un moment de capa caiguda”, admet.

Després de donar-se a conèixer les nominacions al novembre al Goya al novembre, aquest mes de gener Albert Espel s’ha estrenat com a professor del máster de direcció de producció de l’Escola Superior de Cinema i Audivisuals de Catalunya (ESCAC). I en uns mesos oferirà una classe a l’Escola de Cinema i Audivisuals de Madrid (ECAM). El 25 de març estrenarà ‘La cima’, una pel·lícula amb baix pressupost “que llueix molt”. Una història que passa a l’Anapurna i on el montcadenc ha avançat que els personatges cobren un protagonisme molt especial.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari