Les mesures per reduir les emissions del trànsit afectaran el 52% dels vehicles locals

Les administracions han aprovat uns compromisos per rebaixar un 30% la contaminació vinculada al transport privat en el termini de 15 anys

Segons el registre de vehicles censats al municipi, el 52% del parc automobilístic de Montcada es va matricular abans del 2005
Sara Abadia
La Generalitat, la Diputació de Barcelona, els ajuntaments i les entitats del transport han aprovat el primer acord per reduir en un 30 % la contaminació vinculada al trànsit de vehicles en el termini de 15 anys. Els compromisos es van adquirir en la Cimera de la qualitat de l’aire, que va tenir lloc el 6 de març a Barcelona, durant la qual es van aprovar diverses mesures per tal d’assolir els nivells fixats per la Unió Europea abans del desembre del 2020. La primera entrarà en vigor el proper 1 de desembre. Els turismes matriculats abans del 1997 i les fugonetes fabricades abans de l’octubre de 1994 no podran circular els dies de més contaminació als 40 municipis de l’entorn de Barcelona, entre els quals hi ha Montcada, declarats Zones de Protecció Especial de l’Ambient Atmosfèric. A partir de l’1 de gener del 2019, la restricció per als vehicles de més de 20 anys s’estendrà de dilluns a divendres, encara que no hi hagi episodi ambiental i, a partir del 2020, es limitarà l’entrada a Barcelona a tots els vehicles que no tinguin l’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit.  Aquestes mesures afectaran una bona part dels conductors del municipi. Segons el registre de vehicles censats a la ciutat, n’hi ha prop de 19.200, entre turismes, furgonetes, furgonetes mixtes i totterrenys, dels quals el 7’8% té una antiguitat superior als 20 anys i el 44’6% es va matricular abans del 2005, el que suposa que un 52% del parc mòbil de la ciutat es veurà afectat per les mesures de restricció de trànsit aprovades a la Cimera de la qualitat de l’aire. 
 
Valoracions. “Hem de redissenyar les ciutats per guanyar espai per a les persones”, ha comentat el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC). L’edil aposta per reduir l’ús del vehicle privat amb l’objectiu de disminuir els nivells d’emissions contaminants, però, alhora, defensa la importància “d’oferir un transport públic de qualitat que s’ajusti a les necessitats de la ciutadania”.  Carles Galbany és propietari d’un vehicle dièsel que no podrà circular quan entrin en vigor les mesures aprovades recentment. “Estic d’acord que s’han de reduir les emissions, però sempre ens toca rebre als mateixos. Si tinc un cotxe vell, és perquè els nous són molt cars. A més, la xarxa de transport públic és molt deficient i cara”, opina aquest veí. En aquest sentit també s’ha manifestat Rafael Galán, gerent d’un concessionari de cotxes de segona mà al municipi. “Amb la crisi, es venen molt més els cotxes vells, i tot és per una qüestió econòmica”, diu l’empresari, qui creu que costarà introduir els vehicles elèctrics perquè encara són molt cars. 
 
Mesures a aplicar. Les administracions han acordat aplicar diverses propostes per promoure el transport sostenible. Hi ha prevista la creació d’una targeta verda de la TMB que donarà dret a vitajar gratuïtament en servei públic durant 3 anys a les persones que portin a desballestar un turisme 
dièsel d’abans del 2005 o de benzina fabricat abans del 1996 i no se’n comprin cap altre. També es vol facilitar la renovació del parc de vehicles amb ajuts i bonificacions i la promoció dels vehicles elèctrics. 
 
 
 
 

Deixa un comentari