Estudiants de Ciències Ambientals trien el barri com a objecte d’estudi

Les dues temàtiques que estan treballant són el Rec Comtal i la lluita de l’AV contra la cimentera

El grup format per Gemma Mas, Ferran Crespo, Pau Fornós i David Fernández ha dissenyat activitats per conscienciar la població sobre els efectes que té per a la salut la crema de residus a la cimentera
Pilar Abián
Sílvia Puigarnau, Zaarai de Diego, Raquel Ramírez i Abdebrahim Chelh centren el seu treball en com donar a conèixer i potenciar el Rec Comtal, l'aqüífer arriba fins a Barcelona

Zarai de Diego, Raquel Ramírez, Abdebrahim Chelh i Sílvia Puigarnau són estudiants de 3r de Ciències Ambientals de l’UB i, en el marc de l’assignatura de Desenvolupament Sostenible, estan treballant un projecte destinat a promoure el Rec Comtal. Seguint el model d’aprenentatge servei, la universitat proposa els seus alumnes sortir de l’aula i experimentar sobre el terreny. En una primera fase, els estudiants han investigat la història del canal per poder-la explicar a alumnes de l’Escola d’Adults de Montcada i de l’escola El Viver en una activitat que inclou una part teòrica i una altra pràctica. “Primer els expliquem a l’aula què és el Rec Comtal, amb diferents fotografies i després, anem a fer un recorregut guiat des de la Casa de la Mina, on neix el canal, fins a la seva sortida a la superfície, al final del carrer Carril”, comenten. Per complementar l’activitat, el grup ha preparat un dossier que reparteix als participants, amb informació i preguntes. “Sobretot, el que ens interessa és recollir idees sobre com es pot donar a conèixer el Rec Comtal i com dinamitzar una economia social al voltant d’aquest espai que té un gran valor natural, cultural i històric”, assenyalen. Com a complement al seu treball i, en col·laboració amb Telemir, els estudiants faran un video divulgatiu per promocionar el Rec que lliuraran a l’AV.

Treball sobre la lluita dels antiincineració

Un altre grup de Ciències Ambientals de l’UB format per Gemma Mas, Ferran Crespo, Pau Fornós i David Fernández també ha triat el barri de Can Sant Joan com a objecte d’estudi, concretament la lluita que l’entitat veïnal i la Plataforma Antiincineració mantenen des de fa anys amb Lafarge, especialment des del 2010, quan la cimentera va començar a fer servir la crema de residus com a combustible alternatiu. “Hem preparat activitats de conscienciació ambiental adreçades a alumnes de l’Escola d’Adults, de Batxillerat i de Primària perquè una de les preocupacions de l’AV és que no hi ha relleu generacional al front de la mobilització veïnal contra la incineració”, explica el grup. Les propostes didàctiques s’han adaptat a l’edat dels participants de manera que, cara als joves, els alumnes de l’UB han dissenyat un joc de rol i, per als més petits, l’adaptació teatral d’un conte de protesta contra la contaminació de la cimentera. “Del que es tracta és de fer partícips als veïns de totes les edats i conscienciar-los de les afectacions que té per a la salut la proximitat d’una instal·lació com la cimentera que, a més, també fa funcions d’incineradora”, assenyalen els estudiants.

Precisament el marc de la lluita contra Lafarge, l’AV ha convocat dimecres vinent (Kursaal, 19h) una assemblea amb el títol ‘No hi ha res a celebrar’ per expressar el seu rebuig als actes organitzats enguany per la direcció de la fàbrica per commemorar el centenari de la seva posada en marxa. La primera de les activitats es farà el 26 de maig.

Tutelatge de l’AV

Les temàtiques d’estudi triades pels estudiants han estat proposades per l’AV de Can Sant Joan que va signar un conveni el passat mes de febrer amb l’UB. “Vam suggerir tres línies de treball, el Pla de barris de la Muntanyeta, el Rec Comtal o la lluita antiincineració i hem tingut la sort que ens han triat dos grups”, ha explicat el president de l’entitat, José Luis Conejero. Per a l’associació, que fa una tasca de tutelatge i acompanyament, aquesta iniciativa és molt interessant: “Permet als universitaris complementar la teoria amb un apropament directe a la realitat social i als problemes del seu territori”, opina Conejero. En concret, el projecte puntua un 10% sobre la nota de l’assignatura.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari