L’Ajuntament insta les persones que ocupen per necessitat a demanar ajut a la corporació

Les regidores d’Habitatge i Serveis Socials recorden que l’administració té mecanismes per actuar en casos de vulnerabilitat

La regidora d'Habitatge, Jessica Segovia (esquerra), amb la regidora de Serveis Socials, Mar Sempere
Laura Grau
En els darrers dos anys, segons fonts municipals, el nombre de desnonaments al municipi s’ha reduït substancialment gràcies a les polítiques que està aplicant el consistori. L’assessorament als afectats i la mediació davant les entitats bancàries n’estan sent la clau. La Regidoria d’Habitatge, a través del Servei d’Intermediació del Deute Hipotecari (SIDH), subvencionat per la Diputació, atén cada cop més persones que demanen ajuda quan no poden fer front al pagament de la seva hipoteca. Fins al mes de maig s’han tramitat a través del SIDH un total de 33 expedients locals.
“La xifra d’expedients s’incrementa cada any, però nosaltres valorem aquest augment de forma positiva perquè significa que més gent utilitza aquest servei i que podem ajudar-la a resoldre els seus problemes”, ha indicat la regidora d’Habitatge, Jessica Segovia (ICV-EUiA). La majoria dels casos es resolen negociant amb les entitats bancàries, que es mostren més predisposades que abans a arribar a acords amb els clients i a oferir lloguers socials. “Recomano a tothom no esperar a última hora per demanar ajuda, perquè aleshores tot es complica; qui no pugui pagar la hipoteca o el lloguer, que vingui des del primer dia a l’Ajuntament i estudiarem el seu cas”, diu Segovia.
 
Els casos més problemàtics a l’hora de negociar amb els bancs són els dels pisos ocupats per persones que no han estat mai clients de l’entitat. “Tot i així intentem mediar, però la majoria acaba en desnonament”, reconeix Segovia. Per norma general, aquells que ocupen no es posen en contacte amb l’administració fins que no es troben en una situació desesperada i això complica la resolució dels casos. “Nosaltres entenem que l’ocupació ha de ser una situació transitòria i, com a administració, estem disposats a ajudar aquestes persones a trobar una sortida habitacional regularitzada, per això és molt important que vinguin i ens expliquin en quina situació es troben”, assenyala l’edil. 
 
Recursos
Per fer front la necessitat urgent d’habitatge, l’administració disposa de diferents recursos. Serveis Socials deriva a la Mesa d’Emergència gestionada per l’Agència Catalana d’Habitatge els casos de famílies vulnerables amenaçades de desnonament per tal que optin a pisos de lloguer social. La demanda, però, supera l’oferta i actualment n’hi ha una vintena de famílies en llista d’espera. “Aquesta mancança ens afecta perquè, mentrestant, com a Ajuntament hem d’assumir les despeses d’allotjar els afectats”, explica la regidora de Serveis Socials Mar Sempere (Círculo Montcada). Altres actuacions que fa el departament són mediar amb el Jutjat per ajornar al màxim les dates dels desnonaments, tramitar els expedients de vulnerabilitat, els ajuts de probresa energètica i els d’alimentació.
 
En paral·lel, el Servei de Promoció Econòmica i Ocupació fa cursos gratuïts d’integració sòciolaboral per a persones sense feina o en risc d’exclusió. “Hi ha recursos a l’abast dels qui els necessiti, només cal que els demani, aquí estem per ajudar”, assenyala Sempere. L’edil també anima els veïns que disposin de pisos per llogar a fer-ho a través de l’Ajuntament: “Evidentment el preu que obtindran serà per sota del de mercat però tindran la garantia que estaran avalats per l’administració”.
 
Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari