Adif explica els motius del canvi del model constructiu i confirma que les obres es licitaran durant el primer trimestre de 2020

La redacció del projecte executiu depèn de les conclusions d’un estudi del freàtic del municipi que hauria d’estar acabat en dos mesos

D'esquerra a dreta, Daniel Fernández, Juan Carlos Monge, Laura Campos i Jordi Sánchez
Rafa Jiménez

Aprofitant la tercera reunió celebrada per la comissió tècnica sobre el soterrament de la línia ferroviària R2, l’Ajuntament va convocar una assemblea oberta per a tota la ciutadania a la Casa de la Vila per donar a conèixer els mètodes constructius que s’utilitzaran en aquest projecte i les seves afectacions. La sala institucional es va omplir amb una vuitantena de persones que van voler escoltar les explicacions de Juan Carlos Monge, Director de Projectes d’Adif, i Daniel Fernández, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya i expert en hidrologia que està redactant, a petició d’Adif, un model sobre el freàtic del municipi que marcarà la redacció definitiva del projecte executiu de les obres perquè aquestes tinguin la mínima afectació ambiental. A la trobada, també hi van participar, en representació de l'Ajuntament, l’alcaldessa, Laura Campos (ICV-EUiA), i el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC).

L’acord signat amb el Ministeri de Foment a l’any 2016 per al soterrament de les vies, i quan el PP estava al govern central, contemplava l’execució del projecte seguint el model de la proposta presentada per l’empresa Barcelona Regional que permetia reduir costos amb la utilització d’un sistema de pantalles per construir tot el túnel. Després del canvi del govern amb l’arribada del PSOE, Adif ha introduït una sèrie de modificacions després de veure que, tot i ser viable tècnicament, la construcció amb pantalles del tram de 1.300 metres entre Vallbona i el barri de la Ribera podrien impedir la circulació de les aigües freàtiques del subsòl en aquesta zona. Segons va explicar Monge a l’assemblea, l’ens ferroviari ha proposat que aquest tram es faci amb una explotació convencional en mina, que permetrà el pas de l’aigua en aquest tram. El responsable d’Adif també va descartar la construcció del túnel amb una tuneladora ja que es faran tres vies i l’estació de tren de Montcada i Reixac, que serà subterrània i tindrà dues andanes laterals, condiciona que la profunditad del túnel no hagi de ser gaire gran, a diferència del que passa amb el traçat de la LAV que no compta amb una estació al municipi.

Monge també va explicar que la redacció del projecte contempla desviar el traçat de l’R2 per la zona del Font Freda -on es va construir el pou d'atac de la Línia d'Alta Velocitat (LAV)- i evitar el pas per sota de les pilones de la C-33 que suposaria tallar el trànsit per a aquesta infraestructura viària prop d'un any. El representant d'Adif també va informar que el nou projecte preveu la prolongació de l'actuació pel costat sud fins prop del Nus de la Trinitat, que donarà una solució a la connexió ferroviària del Ramal d'Aigües i facilitarà la millora la circulació de trens. L’objectiu de l'Estat és que el projecte executiu, que tindrà en compte l’estudi hidrològic que està redactant el catedràtic Daniel Fernández, estigui enllestit abans d’acabar aquest any. "Necessitem un model hidrològic molt complet que ens garanteixi que les possibles afectacions sobre el freàtic no es produeixin o, si més no, ens permeti dissenyar les mesures correctores per minimitzar aquestes afectacions", va dir Monge. Segons la representació estatal, aquestes modificacions permetran simplificar els tràmits administratius i aprofitar l’estudi de declaració d’impacte ambiental realitzat per al projecte del 2010 -encara vigent- i reduir el procediment i el temps d’aquesta tramitació perquè s’estalvia el període d’exposició pública.

Estudi hidrogràfic. Daniel Fernández va participar a l’assemblea fent una explicació dels resultats que, de moment, ha obtingut amb el seu estudi sobre el funcionament de les aigües subterrànies a Montcada. El seu treball, que segons la seva previsió hauria d’estar enllestit en dos mesos, determina que la situació més conflictiva es dona en l’afluència entre els rius Ripolls i Besòs i a la part de Vallbona, on el riu aporta aigua a l’aqüífer, fet que desaconsella la utilització del sistema de construcció amb pantalles. El catedràtic també va comentar que, a banda de la informació que ja es disposa dels estudis geotècnics i geològics de la construcció de la LAV i de la informació facilitada per l'Agència Catalana de l'Aigua, en un mes s'iniciaran diferents prospeccions geotècniques al territori per completar l’estudi.

En el torn de preguntes del públic, alguns dels membres de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, que van convidar a tots els assistents a participar a l’assemblea que l’entitat ha convocat per al 6 de febrer, van expressar la seva preocupació pel fet que s’hagi esperat tan de temps a fer aquest estudi hidrològic que pot acabar provocant un endarreriment en el calendari previst inicialment, que marcava que les obres començarien al 2020. En aquest sentit, Laura Campos, que va agrair la predisposició dels dos convidats a explicar a la ciutadania els estudis que s’estan fent i els motius del canvi del model constructiu, va ser categòrica a l’hora de reconèixer que el calendari del que s’havia parlat inicialment amb el govern del PP no s’està complint i l’inici de les obres es demorarà en uns mesos: "Fins que no estigui més avançat l’estudi tècnic i el projecte bàsic, no es podrà fixar un calendari més fiable ja que el primer ja no té validesa". En representació d’Adif, Monge va voler puntualitzar aquesta afirmació, indicant que el projecte executiu s’acabarà aquest any i que les obres es licitaran durant el primer trimestre de 2020. El Director de Projectes d’Adif també es va mostrar optimista amb el fet que l’estudi que s’està redactant aportarà les solucions als problemes actuals que impedeixen tancar definitivament el projecte.

En la seva intervenció, el president de l’Àrea Territorial va posar en valor el treball de coordinació entre els tècnics i les autoritats públiques a la comissió tècnica del soterrament "per evitar manca d’informació" i va expressar que l’Ajuntament serà "exigent amb els compliments dels treballs"

Comissió tècnica. Tots aquests aspectes tècnics es van tractar prèviament a la tercera reunió de la comissió tècnica -que fa el seguiment de la redacció del projecte del soterrament- que va tenir lloc ahir, a les 16h, a les instal·lacions del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. A la trobada van assistir els representants municipals, el Ministeri de Foment, l'Adif, l'Ajuntament de Barcelona, l'Agència Catalana de l'Aigua i la Direcció General d'Infraestructures de la Generalitat, a més dels tècnics de la unió temporal d’empreses (UTE), formada per les empreses Teccuatro, TRN-Táryet i Geocontrol, que s’encarrega de la redacció de l'estudi informatiu i els projectes bàsic i constructiu del soterrament de l' R2 al seu pas pel municipi. La propera reunió de comissió tècnica es farà el 19 de març.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari