NOTICIES
ENTREVISTA AL PRESIDENT DE L’ÀREA ECONÒMICA

‘La situació és complicada però ens dona l’oportunitat de fer canvis per millorar’

Gerard Garrido s’ha estrenat com a càrrec públic en aquest mandat i és, amb 23 anys, el regidor més jove de la corporació
Gerard Garrido s’ha estrenat com a càrrec públic en aquest mandat i és, amb 23 anys, el regidor més jove de la corporació.
Foto: David Perdigón
Gerard Garrido vol modernitzar l’Àrea que presideix per sanejar els comptes i crear nous mecanismes de control pressupostari
29/11/2019 - Pilar Abián

Tot i ser el regidor més jove de l’Ajuntament, als seus 23 anys Gerard Garrido (ERC), graduat en Economia i estudiant d’un Màster en Hisenda, ha assumit la responsabilitat de presidir l’Àrea Econòmica. L’edil reconeix que es tracta d’un gran repte personal i professional tenint en compte la delicada situació que travessa el consistori, amb un elevat nivell d’endeutament. Lluny d’arronsar-se davant la pressió, Garrido es veu preparat per afrontar la tasca encomanada que compaginarà amb la direcció de la Regidoria d’Infància i Joventut.   

El càrrec de president de l’Àrea Econòmica, d’entrada, imposa.
Fa respecte, però n’estic molt il·lusionat i crec que tinc els coneixements necessaris per fer-ho. Com a govern, ens proposem fer front al deute, oxigenar la Tresoreria i modernitzar l’Àrea Econòmica.
Quin adjectiu defineix millor la situació econòmica de l’Ajuntament?
Delicada i complicada però, alhora, esperançadora i d’oportunitat per canviar les coses i fer-les bé. Això passa per instaurar uns procediments i controls que evitin en el futur una mala gestió econòmica i política com la que es va fer en el passat. A partir del gener, volem reestructurar el funcionament intern de l’Àrea i també implicar la resta de l’Ajuntament. Ara la despesa està centralitzada i això ha de canviar, cada Àrea ha de ser conscient del que gasta i del que disposa. I la ciutadania també ha de saber què costen els serveis que presta la corporació. Aquí hem de fer un exercici de transparència. Tenim uns bons equipaments però, en molts casos, sobredimensionats, amb grans costos de manteniment.
Per què l’Ajuntament ha hagut de fer un Pla Econòmic Financer que condiciona el pressupost?
El PEF és un document obligatori quan s’incompleix la Llei d’estabilitat pressupostaria i això passa quan les despeses són superiors als ingressos. El que fa aquest Pla és posar de manifest quin és origen del problema, que bàsicament rau en el pagament de les expropiacions forçoses de zones verdes i en la baixada d’ingressos, i planificar mesures per revertir la situació. Les que hem aprovat passen per la contenció de la despesa, la pujada de l’IBI un 8%, l’actualització de les taxes i preus públics d’acord amb l’IPC i un estudi de costos sobre els serveis que presta l’Ajuntament, entre d’altres. També hem delegat el cobrament de gairebé tots els impostos en la Diputació, el que ens permetrà disposar cada mes d’una aportació fixa que alleugirà l’estrès de la Tresoreria i incrementar els ingressos. La Diputació disposa s’uns mitjans tècnics i humans que l’Ajuntament no té i això millorarà la gestió del cobrament.
La pujada de l’IBI no ha estat exempta de crítiques.
Som conscients que es tracta d’una mesura impopular però, malauradament necessària en aquests moments per augmentar els ingressos i equilibrar-ne la baixada que tindrem per la reducció de les plusvàlues i la devolució d’una part de les cobrades en el darrer exercici per resolució judicial. De fet, la Diputació ens va recomanar incrementar l’IBI entre un 20 i un 25%, però ho vam descartar per no traslladar tanta pressió fiscal a la ciutadania.
Què respon al retret que, malgrat la situació, el sou dels regidors ha augmentat i el govern vol contractar càrrecs de confiança?
En ocasions aquests càrrecs són necessaris per assessorar els polítics sobre problemàtiques de difícil resolució. De moment, no en tenim cap i està per veure si finalment en tindrem. Respecte els sous, el que hem fet ha estat actualitzar-los. Fa quatre anys, el govern se’ls va reduir en un 25% i, en tot el mandat, no els va incrementar. Això significa que hi ha hagut una pèrdua del valor adquisitiu. Ara s’han actualitzat un 3,6%, no d’acord amb l’IPC acumulat, sinó fent una mitjana dels últims exercicis. Sap greu que per alguns corruptes es tingui tan mala imatge dels polítics. La gent hauria de saber que a l’àmbit local, la implicació i dedicació al càrrec és total.
Què passaria si el govern no aconsegueix equilibrar els comptes i és intervingut per l’Estat?
Malgrat que hi ha veus partidàries que això passi, hem de pensar que si el Ministeri d’Hisenda passés a gestionar els comptes no només retallaria despeses, sinó també podria decidir suprimir serveis i augmentar els impostos per equilibrar el pressupost.
Quan creu que les arques de l’Ajuntament començaran a estar sanejades?
Els dos propers anys encara seran complicats. Esperem acabar de pagar el deute d’1,6 milions per la compra de la nau de la Brigada Municipal, però encara tindrem pendent el pagament de les expropiacions amb els interessos corresponents que pot significar entre 2,5 i 3 milions anuals fins al 2025, si no hi ha cap resolució judicial favorable al consistori en el litigi que manté amb els propietaris dels terrenys. A partir d’aquesta data, el deute el seguirem pagant fins al 2030 aproximadament, però amb imports inferiors.
Quin nivell d’endeutament té actualment el consistori?
Se situa en un 73% quan la xifra òptima hauria de ser d’un 30%.   
Tot plegat afectarà que l’Ajuntament pugui avançar en qüestions com la tarifació social?
No volem que ho faci. Seguim compromesos amb aquest projecte que es va posar en marxa a les escoles bressol municipals el passat mandat i que volem ampliar a més serveis.
També hi haurà continuïtat pel que fa als pressupostos participatius?
Per suposat. Que la ciutadania pugui decidir sobre 250.000 euros del capítol d’inversions és un important exercici democràtic. Potser el que hem de treballar és que els projectes s’emmarquin en el model de ciutat que volem.
Quant a la Regidoria d’Infància i Joventut, de la qual també n’és responsable, quins són els objectius que vol assolir?
Com a jove, tinc moltes ganes de fer actuacions en aquest àmbit. El Pla Local de Joventut, aprovat a l’anterior mandat, ens mostra les demandes i necessitats del jovent pel que fa a l’emancipació, les dificultats per trobar ocupació i la manca d’espais d’oci i lleure. M’agradaria que els joves, individualment i de manera col·lectiva, se sentin representants i més propers a l’administració. Que tinguin la percepció que són escoltats i que les seves opinions compten. El jovent és el present i el futur del municipi i l’Ajuntament ha d’estar al seu costat.

283 visites

Publicitat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de laveu.cat,
REGISTRA'T PER OPINAR.
laveu.cat no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè entén que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom i els cognoms dels seus autors.

laveu.cat es reserva el dret de no publicar o eliminar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes i no s'’acceptaran continguts insultants, vexatoris o que promoguin la violència.
COMUNICA'T
Contacta amb nosaltres al telèfon
(+34) 935 726 474
o envia'ns un correu electrònic a som@laveu.cat
PARTICIPA

Aquesta web utilitza galetes (cookies) pròpies i de tercers per oferir una millor navegació. Al navegar-hi l'usuari accepta l'ús que fem de les galetes (cookies). L'usuari pot evitar la generació de galetes (cookies) i eliminar-les mitjançant les opcions del seu navegador. Bloquejar les galetes (cookies) pot implicar que alguns dels serveis i opcions d'aquesta web no funcionin correctament.

>