L’atenció primària s’ha hagut d’adaptar a molts canvis durant la crisi

Els CAP han hagut d’assumir noves tasques i potenciar l’atenció no presencial

Des de l'inici de la crisi sanitària, els dos CAP del municipi han sofert molts canvis per fer front a la pandèmia
ICS

La declaració de la pandèmia per la Covid-19 ha requerit que els professionals de l’atenció primària s’hagin hagut d’adaptar a una situació canviant en funció de l’evolució de la malaltia i hagin hagut d’assumir noves tasques com el control d’un 85% de la població amb diagnòstic o sospita de la malaltia, l’atenció a les residències o el seguiment als pacients dels hotels salut per a persones que reben l’alta de l’hospital però encara no poden tornar al domicili. Pel que fa a la tornada a la normalitat, no hi ha una data prevista i tot dependrà de l’evolució de la pandèmia a cada territori. Es preveu una recuperació progressiva del serveis que garanteixi la seguretat de professionals i la ciutadania i l’atenció sanitària de la població. A més, en l’estratègia de desescalada es contempla que l’atenció primària tingui un paper essencial en la contenció del coronavirus.

 

Canvis als centres de salut

Des que va començar la crisi sanitària, els CAP han potenciat l’atenció no presencial amb més línies i més professionals destinats a l’atenció telefònica o amb canvis per millorar l’accés i les funcionalitats d’espais telemàtics com La Meva Salut. Al mateix temps, s’ha reforçat l’atenció domiciliària i, des del 28 de març al 26 d’abril, han estat oberts 31 CAP durant els caps de setmana i festius, entre els quals hi havia el CAP Montcada. 

A banda d’aquestes responsabilitats, els CAP han continuat fent les tasques habituals de l’atenció primària com cures i tractaments que no són ajornables, acompanyament al final de vida, vetllar per les persones en risc d’exclusió social, les visites, proves i vacunes imprescindibles a embarassades i infants fins als quinze mesos de vida, a més del seguiment i control de la resta de persones amb malalties cròniques i en risc de partir descompensacions.Segons fonts dels ambulatoris locals, la implicació de tots els membres de l’equip ha estat elevadíssima.   

 

Nova realitat

La feina als CAP és ara molt diferent. Els centres d’atenció primària estan vivint un procés d’adaptació a la nova situació on el distanciament social és necessari en tots els àmbits. La prioritat és evitar les concentracions de persones a les sales d’espera i resoldre les demandes de salut prioritàriament de forma telemàtica (telèfon, mail o videotrucada). L’objectiu és que, seguint un procés senzill d’activació a través d’un enllaç, qualsevol ciutadà de Montcada i Reixac, incloent els infants, pugui contactar amb el seu professional de referència. 

Des de la direcció dels CAP de Montcada, s’ha avançat que estan perfilant un nou model que convertirà en no presencial molta part de la seva feina. També hi ha previst iniciar un sistema de seguiment telemàtic de pacients amb malalties cròniques per evitar les exposicions al virus. Els professionals sanitaris del municipi asseguren que l’adaptació del model s’haurà de fer progressivament i fan una crida a la participació i ajuda d’agents comunitaris i d’altres institucions com l’Ajuntament de Montcada. També volen comptar amb entitats veïnals i associacions de pacients per recollir la seva visió, les seves necessitats i per treballar conjuntament a favor de la salut dels ciutadans de Montcada.

 
Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari