NOTICIES
ENTREVISTA

‘Apostem per un model policial basat en la prevenció més que en la reacció’

José Manuel Martín, cap de la Policia Local de Montcada i Reixac Les noves dependències de la Policia Local, inaugurades a final del 2018, són més àmplies i estan adaptades a les necessitats del cos
El cap de la Policia Local, José Manuel Martín, explica el procés de modernització del cos
19/02/2021 - Laura Grau

Des de l’inici de la pandèmia, la Policia Local ha vist multiplicada la seva feina en tenir la responsabilitat de vetllar pel compliment de les restriccions anti-covid marcades pel govern. A tall d’exemple, des del desembre els agents han interposat 426 denúncies per incompliment del toc de queda; 306 per no dur la mascareta i 173 per consum d’alcohol a la via pública. En aquest context, el cos està vivint un seguit de canvis en el marc d’un projecte de reestructuració i modernització. Un dels seus artífexs és el cap de la Policia Local, José Manuel Martín.

Han hagut de fer canvis organitzatius per assumir aquestes noves tasques?
Sí, hem hagut d’incrementar el nombre d’efectius, de vehicles patrulla al carrer i de dispositius de vigilància –dinàmics i estàtics–, a diferents punts del municipi per controlar el compliment de les mesures imposades. Som conscients que moltes de les restriccions generen controvèrsia entre els sectors afectats però, com a Policia Local, tenim una missió encomanada i un compro­mís moral per contribuir a minimitzar els contagis. Només amb el respecte de les mesures i l’esforç de tothom serem capaços d’assolir aquest repte. 
Com valora la xifra de denúncies per incompliments?
Durant aquest any hem formulat força denúncies en aquest àmbit. Només al gener n’hem posat un total de 359 per no respectar el toc de queda; 177 per incomplir l’obligació d’ús de la mascareta i 6 per infraccions relacionades amb les restriccions d’obertura o d’horaris en establiments de restauració. Si tenim en compte les dades de l’any  2020,  algunes d’aquestes xifres es tripliquen. Però, en general, el nivell de compliment de les mesures restrictives és acceptable per a una població com Montcada. El nombre de denúncies pot semblar elevat si el comparem amb d’altres poblacions,­ però cal tenir present que la xifra depèn dels recursos emprats per cada municipi i del nombre de persones multireincidents.
S’ha detectat més ‘botellons’ i festes a domicilis particulars? 
El consum compartit d’alcohol a la via pública era un fenomen força arrelat les nits dels caps de setmana. Tot i així, gràcies a les campanyes impulsades des de l’Ajuntament i des de la pròpia Policia Local, les concentracions massives es van aconseguir erradicar gairebé per complet. Amb el tancament dels bars i el confinament nocturn, aquesta pràctica ha experimentat un cert repunt i ha suposat la imposició de prop de 150 denúncies des de l’inici d’aquest any.  També s’han incrementat les festes privades, amb reunions de més de 6 persones i de més de dues bombolles de convivència. Amb tot, hem de ser molt curosos per fer compatible el dret a la intimitat o la inviolabilitat del domicili amb el deure inexcusable de tot ciutadà de complir les normes.  Es tracta de trobar l’equilibri entre aquesta complexa dualitat normativa.
Passem a les novetats del servei. Per què s’ha creat la nova Unitat de Trànsit i Mobilitat? 
S’encarregarà d’analitzar els factors que intervenen en la sinis­tra­litat dins del municipi i dels mapes i tipus d’infraccions per indisciplina viària. També s’ocupa del control i vigilància del trànsit, especialment de la circulació de vehicles pesants que transiten pel nucli urbà; l’elaboració de campanyes programades de control i de plans estratègics d’estacionament. En definitiva, tot un seguit de mesures per tenir una ciutat més amable, ordenada i segura. En aquest sentit vull destacar els tallers d’educació viària que fan els nostres agents –formats a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya– a les escoles del municipi perquè els infants incorporin hàbits i comportaments adequats. També cal ampliar l’educació viària a altres sectors de la població, per anar reciclant els coneixements adquirits.
Parlem de la Unitat de Policia Administrativa i Medi Ambient.­ Quina tasca farà?
Aquesta nova unitat neix amb dos objectius primordials, d’una banda el desenvolupament de les tasques de vigilància, prevenció i protecció del medi natural i, de l’altra, l’exercici de la funció inspectora dins de l’àmbit administratiu al municipi. Aquí s’inclou fer complir la normativa relacionada amb els locals i establiments de pública concurrència.
Quantes unitats tindrà finalment la Policia Local?
Passarem de les tres unitats actuals a un nou model on en tindran cabuda sis. A més de les les dues ja esmentades, hi ha la Unitat d’Intervenció i Prevenció, la de Proximitat i Comunitària,  la de Policia online i la de Denúncies i Coordinació Operativa. 
Es va parlar de fer un servei d’atenció per a casos de violència masclista.
Dins d’aquesta última unitat, està prevista la creació de l’Oficina d’Atenció a la Víctima (OAV), que donarà cobertura a les víctimes de delictes relacionats amb la violència masclista i amb la domèstica i contra els menors d’edat, amb atenció especialitzada d’agents formats en la matèria. Així mateix, impulsarem jornades, xerrades i programes d’actuació pedagògica que s’incorporaran al Catàleg d’Activitats de l’Ajuntament, dirigides als nens i joves amb l’objectiu d’assolir l’erradicació de totes les manifestacions de violències masclistes i la conscienciació en valors d’igualtat i respecte.
El cos s’ampliarà amb cinc nous agents. N’hi ha prou?
L’Ajuntament està fent un esforç per adequar el nombre d’efectius a la realitat, conscient que aquest creixement permetrà donar resposta a l’alt grau d’exigència ciutadana. Des del 2016, la plantilla ha experimentat un augment progressiu en totes les seves escales i categories professionals. En el decurs d’aquest any comptarem amb 48 agents, 10 caporals, 2 sergents i 1 sotsinspector en cap, un nombre d’efectius suficient­ per donar un salt qualitatiu en la prestació del servei i per donar cobertura al Projecte de Reestructuració i Modernització.
Quin és l’objectiu d’aquest Pla a mig i llarg termini?
Treballar per implementar un nou model de policia, una nova forma de fer, una renovació organitzativa i procedimental, aprofitant al màxim els efectius disponibles i especialitzant-los. Es tracta de rebutjar la tradicio­nal visió endogàmica dels cossos policials i orien­tar-nos cap a la comunitat. No parlem d’una mera operació cosmètica, sinó d’una veritable aposta per la interrelació policia-ciutadà. Apostem per un model policial basat en la prevenció més que en la reacció; en l’anticipació de les accions de vigilància i en la presència efectiva al lloc abans que es produeixin els comportaments incívics, la degradació dels espais públics, els problemes de convivència o les infraccions administratives i penals. Afrontem una etapa complexa, però, alhora, il·lusionant, amb moltes expectatives de millora. 
713 visites

Publicitat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de laveu.cat,
REGISTRA'T PER OPINAR.
laveu.cat no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè entén que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom i els cognoms dels seus autors.

laveu.cat es reserva el dret de no publicar o eliminar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes i no s'’acceptaran continguts insultants, vexatoris o que promoguin la violència.
COMUNICA'T
Contacta amb nosaltres al telèfon
(+34) 935 726 474
o envia'ns un correu electrònic a som@laveu.cat
PARTICIPA

Aquesta web utilitza galetes (cookies) pròpies i de tercers per oferir una millor navegació. Al navegar-hi l'usuari accepta l'ús que fem de les galetes (cookies). L'usuari pot evitar la generació de galetes (cookies) i eliminar-les mitjançant les opcions del seu navegador. Bloquejar les galetes (cookies) pot implicar que alguns dels serveis i opcions d'aquesta web no funcionin correctament.

>