Adif anuncia que les obres duraran més de cinc anys i mig i costaran en total 500 milions

Resta pendent l’aprovació de dos informes abans que el projecte s’aprovi en Consell de Ministres i comenci el procés per a la seva licitació i adjudicació

Juan Carlos Monge, sotsdirector de Projectes d’Obra Civil de la Direcció de Projectes de la Xarxa Convencional d’Adif, durant la seva intervenció telemàtica a les Jornades
Pilar Abián
L’execució del soterrament de l’R2 des de Vallbona fins passat el riu Ripoll es troba gairebé a tocar. Això és el que pensen tant l’Ajuntament com la Plataforma Tracte Just i així va quedar reflectit en la primera sessió de les Jornades organitzades per la Taula pel Soterrament que es va fer ahir a la tarda al Teatre Municipal. 
Per primer cop, el projecte compta amb una partida pròpia als pressupostos generals de l'Estat i només falten dos informes per a la seva aprovació definitiva, un d’Adif i un altre de l’Agència Catalana de l’Aigua, abans de rebre el vistiplau del Consell de Ministres –es preveu que sigui al mes de maig. A continuació, s’iniciarà la tramitació per a l’adjudicació de les obres, que es podria allargar durant sis mesos. 
 
Dificultats
Amb la mirada posada ja en l’execució de les obres, l’organització de les Jornades va convidar Juan Carlos Monge, sotsdirector de Projectes d’Obra Civil de la Xarxa Convencional d’Adif, i Daniel Jiménez, redactor del projecte, per explicar les principals característiques de l’actuació. El soterrament es dividirà en cinc parts i tindrà un cost total de 500 milions d’euros, sent la principal partida la que està destinada al nucliu urbà de Montcada, amb un inversió de 358 milions, i el període d’execució se situa en cinc anys i mig. 
Una de les principals complexitats de la intervenció, que ha fet retardar la seva redacció, rau en la presència d’aqüífers profunds a la zona on es farà el túnel i de parts inundables al tram de les vies que anirà en superfície, segons va assenyalar Monge. 
Altres dificultats addicionals són la necessitat de mantenir el servei ferroviari i el funcionament dels passos a nivell durant les obres. “Serà una actuació molt difícil i tindrà una gran afectació a la ciutadania”, va manifestar el representant d’Adif.
 
Detalls tècnics
El soterrament de les vies al nucli urbà es farà a cel obert amb el sistema constructiu d’execució amb pantalles conegut com a ‘cut and cover’, que permet anar cobrint cada tram a mesura que es va foradant. Segons els responsables del projecte, aquest sistema garanteix una major flexibilitat a l’hora de solucionar problemes en comparació amb la utilització d’una tuneladora. Tota la intervenció afecta una longitud de 5,5 quilòmetres de la línia R2 i inclou la construcció d’una nova estació, que també anirà soterrada. 
A Can Sant Joan, en ser la part més rocosa, el túnel s’executarà en mina. I el tram de construcció del Rec Comtal afectat per les obres es catalogarà, es preservarà i es recuperarà amb un projecte específic.
Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari