El Pla de Rodalies preveu fer accessibles totes les estacions del municipi abans del 2025

El coordinador del Pla, Pere Macías, explica a què es destinaran els 6.346 milions d’inversions a la xarxa ferroviària i diu que el desdoblament de l’R3 a Mas Rampinyo i el túnel sota el Turó són projectes que es debatran a fons

Pere Macías, a la dreta de la imatge, amb l'alcaldessa i el president de l'Àrea Territorial
Lluís Maldonado

Després de gairebé 20 anys de manca d’inversions i manteniment, el Pla de Rodalies 2020-2030 –encarregat pel Ministeri de Foment al 2018– vol potenciar aquesta xarxa ferroviària a Catalunya amb una inversió de 6.346 milions d’euros. El Pla parteix de l’estratègia de garantir una mobilitat sostenible, segura, intel·ligent, amb baixes emissions i accessible per a tothom.

"Volem passar dels de 410.000 passatgers –segons dades del 2019– a 600.000 l’any 2030 i, per guanyar usuaris, necessitem que el servei sigui adequat i fiable", ha explicat el seu coordinador, Pere Macías, qui ha participat a la segona sessió de les Jornades pel Soterrament organitzades al municipi.

En la seva ponència, Macías ha explicat que en un primer període, fins al 2025, s’executaran projectes que ja estan força avançats, un dels quals és el del soterrament de l’R2 al seu pas per Montcada i Reixac. També es preveu la renovació del parc mòbil amb l’adquisició de nous combois; l’adeqüacio del 100% de les estacions perquè siguin accessibles als usuaris; canviar els sistemes de regulació actuals pels que es fan servir a l’Alta Velocitat, més segurs, i projectar grans actuacions destinades a augmentar la capacitat de la xarxa amb 10 noves estacions i 120 km nous de vies, entre d’altres.

 

Projectes polèmics

A preguntes de l’alcaldessa, Laura Campos (ECP), del president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC) i de Josep M. González (Plataforma pel Soterrament), Macías ha confirmat que, en el marc del Pla de Rodalies, es farà abans del 2025 l’adequació de les quatre estacions de Montcada que encara no són accessibles i en les quals els usuaris tenen dificultats tant per arribar a les andanes com per pujar i baixar dels trens.

Pel que fa als projectes de desdoblament de l’R3 al seu pas per Mas Rampinyo i al túnel sota el Turó –que suposadament estalviaria temps de connexió entre Montcada i el Vallès– el coordinador de Rodalies ha assegurat que no es debatran amb detall fins que no comenci el soterrament de l’R2. "El túnel s’ha d’estudiar a fons; personalment entenc els efectes negatius que tindria per a Montcada a causa de la pèrdua de freqüència de pas per les estacions locals", ha dit.

L’alcaldessa ha deixat clar el posicionament de l’Ajuntament en ambdós casos: "No acceptarem el desdoblament de l’R3 a Mas Rampinyo si no es fa soterrat, ni tampoc que es foradi el Turó, seria una nova agressió al territori i, a sobre, ens perjudicaria des del punt de vista del servei", ha manifestat. En la mateixa línia s’ha expressat el president de l’Àrea Territorial. "Aquí no sobra cap estació, totes fan falta i no volem renunciar al que tenim però, tampoc admetrem noves infraestructures que ens trinxin el territori", ha dit.

En nom de la Platafoma Tracte Just, Josep M. González ha mostrat l’interès del col·lectiu per conéixer els beneficis que el Pla de Rodalies tindrà per al municipi però també ha posat èmfasi en la reclamació històrica del municipi: "Pràcticament ho sabem tot sobre projecte del soterrament de l’R2 però ens falta el més important, quan començaran les obres".

 

Propostes veïnals

En el torn de precs i preguntes el president de l’AV Can Sant Joan, José Luis Conejero, ha reclamat poder participar en el projecte de remodelació de l’estació del barri. També ha demanat que, quan es facin les obres, no se suprimeixi l’aparcament de la plaça de la pedra, que s’estudiï el trasllat del magatzem de balastres annexe al recinte ferroviari i que Adif doni permís a l’Ajuntament per rebaixar el talús existent entre l’estació i el carrer Bifurcació i així guanyar places d’estacionament. Conejero també ha aprofitat per proposar a Macías els terrenys de la cimentera com a aparcament ferroviari.

Seccions:

Deixa un comentari