El soterrament de l’R2 s’inclou als pressupostos de l’Estat

L’Estat es compromet a assumir el cost total del projecte de forma plurianual però l’aprovació de l’actuació per part del Consell de Ministres es retarda a l’espera que s’aprovin els pressupostos generals

Imatge de les vies de l'R2 a l'alçada de l'Ajuntament
Arxiu/ Montcada Comunicació

L’Estat ha assumit per primer cop el compromís d’incloure el cost total del projecte del soterrament de l’R2 al seu pas per Montcada i Reixac i Vallbona als seus propers pressupostos, en el marc de la partida general de Rodalies. En els quatre exercicis venidors es destinaran a les obres 236 milions dels 565 que es calcula costarà executar l’actuació –64 milions, al 2022; 34, al 2023; 69, al 2024 i la mateixa xifra, al 2025. La resta s’haurà de tramitar amb posterioritat.
La confirmació d’aquesta dotació pressupostària ha estat comunicada a la pròpia alcaldessa, Laura Campos (ECP), a través de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; la secretària d’Estat, Isabel Pardo, i la responsable d’Adif, María Luisa Domínguez, pocs dies després de l’últim atropellament mortal registrat a les vies, el passat 30 de setembre, al pas a nivell del carrer Pasqual, on va perdre la vida un veí nonagenari.

 


Alcaldessa: ‘És frustrant que el calendari no es compleixi, però poder disposar d’un certificat amb el compromís pressupostari garanteix que l’obra es farà’


Tot i que la previsió era que les obres del soterrament comencessin abans d’acabar l’any, la tramitació del projecte executiu s’ha endarrerit més del previst a causa de la complexitat de la pròpia intervenció.
Ara, l’únic tràmit pendent és que el projecte, que ja ha estat provat pel Ministeri i Adif, passi pel Consell de Ministres. “Ens havien dit que això es faria al setembre, però ara ens han comunicat que, prèviament, cal que hi hagi el certificat de disponibilitat pressupostària i, per això, primer s’han d’aprovar els pressupostos generals de l’Estat al Congrés”, ha explicat l’alcaldessa Laura Campos (ECP).
L’edil no ha amagat la seva contrarietat per aquest nou requisit, per bé que considera que, alhora, confirma la voluntat d’executar del projecte: “Òbviament, és frustrant que el calendari no es compleixi però, d’altra banda, poder disposar d’un certificat del Ministeri que garanteixi el compromís pressupostari de l’Estat ens dona tranquil·litat quant al fet que les obres es faran i no quedaran a mitges”.
L’alcaldessa opina que ara sí el soterrament és més a tocar que mai. “Hem arribat a un estadi en què ja no hi ha marxa enrere; no obstant això, no abaixem la guàrdia i, tal i com s’aprovin els pressupostos generals, exigirem que l’expedient s’elevi al Consell de Ministres i s’iniciï el procés d’adjudicació amb la màxima celeritat”,  ha manifestat l’edil.
El govern espanyol va presentar la proposta de pressupostos per al 2021 a mitjan d’octubre i ara es troba en fase de tramitació. La quantitat d’inversions destinades a Catalunya, entre les quals s’inclou el projecte local, ascendeix a 2.430,73 milions.


La Plataforma Tracte Just Soterrament Total, decebuda amb el nou retard en el cronograma establert per Adif i el Ministeri al 2017


Per part de la PTJST la notícia del nou endarreriment ha estat una galleda d’aigua freda. “El cronograma que ens va donar Adif al 2017 preveia l’aprovació del projecte al 2019 i ja estem acabant el 2021”, ha lamentat el portaveu del col·lectiu, Josep M. González, tot afegint “desprès dels incompliments i enganys que històricament arrosseguem, se’ns fa difícil mantenir el optimisme, fins i tot davant la noticia positiva que el projecte total està inclòs a la proposta de Pressupostos Generals”. Enfront el descrèdit de l’Estat, el portaveu de la Plataforma ha contraposat “la bona feina tècnica i política feta des de l’Ajuntament” en la millora i defensa del projecte.

Deixa un comentari