L’escola el Turó es convertirà en una comunitat d’aprenentatge

Les famílies aproven per majoria la proposta de la direcció, sent el primer centre del municipi que s’afegirà a un projecte educatiu avalat per la UE

Miquel Charneco i Rosa Valls, experts en comunitats d'aprenentatge, van explicar a les famílies els beneficis d'aquest model educatiu
Pilar Abián
Els pares i mares van decidir a mà alçada que el centre passi a ser una comunitat d'aprenentatge

L’escola El Turó serà el primer centre del municipi que es constituirà com a comunitat d’aprenentatge. La proposta, impulsada per la direcció, ha estat avalada per majoria absoluta per les famílies en una assemblea feta aquest dimarts amb la participació de prop d’un centenar de persones. Abans de la votació, dos experts en la matèria, la professora universitària Rosa Valls i Miquel Charneco, cap d’estudis de l’escola Joaquim Ruyra –que funciona amb aquest model havent estat premiada com la millor escola catalana del 2017– van explicar als assistents què és i com funciona una comunitat d’aprenentatge. El projecte es basa en ensenyar les matèries en grups interactius a través del diàleg i implicar les famílies en tots els espais de l’escola, incloses les aules. Es tracta d’un model que, segons els investigadors del projecte Included –el més gran que ha fet mai la Unió Europea en l’àmbit de les Ciències Socials–, és el que millor garanteix la inclusió de l’alumnat i l’èxit educatiu.

La comunitat d’aprenentatge es basa en una metodologia contrastada i avalada per prestigiosos especialistes que ja s’ha posat en pràctica a més d’un miler d’escoles de tot el món”, va explicar Valls, tot assegurant que l’alumnat d’aquests centres obté resultats acadèmics superiors als de la mitjana dels centres convencionals –a Catalunya n'hi ha una quarantena.

Eixos de la comunitat d’aprenentatge

Les comunitats d’aprenentatge requereixen la implicació directa en el projecte tant del professorat com de les famílies i l’alumnat. Els centres que opten per aquest model organitzen les classes en grups interactius, barrejant els alumnes més avançats amb els que tenen més dificultats. Un cop el professorat exposa la matèria, els alumnes la comparteixen sota la supervisió d’una persona adulta que actua com a voluntària –pot ser un familiar, un estudiant en pràctiques o un altre mestre– dins de l’aula. El voluntari no ha de saber la matèria, simplement ha d’ajudar els infants a interactuar entre ells. “La millor manera d’entendre les coses és a través del diàleg i el que promou aquesta metodologia és precisament això, que l’alumnat sàpiga explicar els conceptes i no es limiti només a memoritzar”, va explicar ahir Charneco.

En la mateixa línia, una altra de les actuacions que fan les comunitats d’aprenentatge són les tertúlies dialògiques. Els alumnes llegeixen clàssics de la literatura adaptats al seu nivell i després conversen amb els companys sobre el contingut de les lectures. La formació de les famílies en funció del que aquestes mateixes demandin –classes d’idiomes, ofimàtica, matemàtiques…– també és un dels eixos de les comunitats d'aprenentatge que ajuden a millorar l’èxit educatiu del centre. “Perquè aquest model funcioni, tothom s’hi ha d’implicar; l’escola no és dels mestres, és de tots i cadascú ha d’aportar el que pugui en funció de les seves possibilitats”, va dir Valls, tot animant les famílies a sumar-se al projecte.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari