Les escoles públiques de Montcada inicien un projecte per recuperar la memòria històrica del municipi

La iniciativa consisteix en la recerca de fets o records que després es geocalitzen en un mapa compartit a través d’Internet

Membres de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total van explicat a l'alumnat de l'escola Reixac la història i els objectius de la reivindicació
Escola Reixac
Seguint el model d’iniciatives anteriors com els ‘Contes encadenats’, les set escoles públiques de Montcada –Mas Rampinyo, Elvira Cuyàs, Font Freda, Reixac, El Turó, Mitja Costa i El Viver– han posat en marxa un nou projecte col·laboratiu fent ús de les noves tecnologies anomenat ‘Montcada: molts barris diferents, una ciutat única’. A proposta del Centre de Recursos Pedagògics (CPR) del Vallès Occidental VI, els centres han iniciat un treball que consisteix en la recerca de fets i records històrics del municipi, que es geocalitzen en un mapa virtual a través d’una aplicació mòbil. “L’objectiu és recuperar la memòria històrica a partir de vivències personals”, ha comentat Bernadette Farriol, del CPR, qui ha destacat que el treball és una bona eina per fomentar la consciència de poble i enfortir la cohesió entre barris.
 
Cada escola ha escollit diferents grups i temàtiques per realitzar el treball. Els participants més joves són els alumnes de 3r del Mitja Costa, que estan buscant informació sobre el Turó, la font de la Mitja Costa i l’estació de tren del barri. Les escoles Elvira Cuyàs, El Turó i El Viver han escollit les classes de 4t per treballar temes com el club Aismalibar, el parc de l’antiga cerveseria del carrer Elionor i la Casa de les Aigües, respectivament. Pel que fa l’escola Reixac, l’alumnat de 5è ha cercat documentació sobre el soterrament de l’R2, el pintor Joan Capella, Reixac i la història del seu centre, entre d’altres. De 6è hi participen els alumnes del Font Freda, que han reconstruït la història de la masia de Can Bonet, i els del Mas Rampinyo, que han investigat la història del camp de futbol i del pavelló Miquel Poblet. D’aquesta escola també pren part la classe de 5è B amb un tema relacionat amb una plaça sense nom del barri.
 
El CRP i les escoles estan estudiant diverses propostes per cloure el projecte a final de curs. Una de les possibilitats és presentar la iniciativa en unes jornades que es faran al mes de juny a La Farga de l’Hospitalet per posar en comú diverses experiències relacionades amb les noves tecnologies. D’altra banda, també s’està treballant en l’opció d’ubicar als carrers els punts estudiats amb un codi QR perquè tothom pugui accedir a la informació treballada per les escoles. 
 
En el marc del projecte per recuperar la memòria històrica del municipi, la classe de 5è B de l’escola Mas Rampinyo ha investigat l’origen i la propietat d’una plaça de Mas Duran ubicada molt a prop del centre, on els infants van a jugar en sortir de l’escola. La canalla l’anomena el parc de la piràmide perquè hi ha un joc de cordes d’aquest tipus. Després del treball fet a l’aula, l’alumnat ha decidit tramitar formalment la petició a l’Ajuntament amb el nom amb què es coneix popularment aquest espai. El passat 3 d’abril, la classe de 5è B es va reunir amb l’alcaldessa, Laura Campos (ICV-EUiA), i la presidenta de l’Àrea Social, Mar Sempere (Círculo), per exposar la seva proposta, que va ser ben rebuda per part de les autoritats.

Deixa un comentari