Es reprèn l’activitat escolar

Alguns centres denuncien la bretxa digital

El professorat envia a l'alumnat les tasques escolars a través de plataformes digitals

Aquest dimarts s’ha reprès el curs escolar després que la Generalitat decretés el tancament dels centres educatius el passat 13 de març per frenar la transmissió de la Covid-19. L’ampliació de l’estat d’alarma sense una data de finalització concreta ha portat al Departament d’Educació a prendre la decisió de començar el tercer trimestre de manera virtual, una situació inèdita i plena d’incerteses a la qual les escoles i els instituts s’han hagut de posar al dia a contrarellotge per preparar continguts i establir els mecanismes de comunicació amb l’alumnat d’acord amb els mitjans tecnològics de cada centre i de cada família. A partir d’avui, les escoles proposaran feines setmanals per treballar les diferents àrees competencials, que seran avaluables tenint en compte el context actual i personal.

El repte no ha estat fàcil per al professorat, que ha treballat a marxes forçades des de l’endemà de la suspensió de les classes presencials per tenir-ho tot a punt en l’inici de l’últim trimestre del curs. «El coronavirus ha provocat que haguem de canviar la manera de treballar d’un dia per l’altre. L’escola està tancada físicament, però pedagògicament continua oberta», explica el director de La Salle Montcada, Joan Saiz, qui ha destacat el gran esforç que ha fet el personal docent per adaptar-se a les noves circumstàncies. La Salle ja disposava abans de la crisi sanitària d’una plataforma pròpia que li ha permès mantenir el contacte amb les famílies des del primer dia de confinament. «En aquest tercer trimestre les tasques seran importants, però sobretot es prioritzarà el retorn amb l’alumnat i la comunicació amb les famílies», ha remarcat el director. En aquest sentit també s’ha manifestat la directora de l’escola Font Freda, Pilar Santaeugènia, qui ha comentat que «els criteris d’avaluació seran diferents i la qualificació sempre serà en positiu». El Font Freda també tenia implementades eines digitals, sobretot amb l’alumnat dels cicles mitjà i superior. «Nosaltres enviarem les feines dilluns i s’hauran de lliurar els divendres. Dimarts i dijous farem videoconferències per aclarir dubtes i els dimecres es reservaran a les sessions individualitzades i reunions amb les famílies», ha manifestat Santaeugènia.

 

La bretxa digital

La crisi sanitària de la Covid-19 ha deixat al descobert la desigualtat entre les persones que poden tenir accés a les noves tecnologies i les que no, a més d’altres problemes de precarietat molt més greus. Segons el Departament d’Educació, a Catalunya hi ha 55.000 famílies amb carències d’ordinadors o de connexió a internet. La Generalitat ha posat en marxa un pla per poder dotar del material necessari a l’alumnat més vulnerable durant els propers dies.

La situació més greu es viu a les escoles de màxima complexitat, amb un percentatge bastant elevat d’alumnat sense recursos digitals. «Nosaltres tenim més d’un 30% d’estudiants que no té dispositius o connectivitat a la xarxa wifi per fer el seguiment telemàtic del curs», ha dit el cap d’estudis de l’INS La Ribera, Aniol Pros, qui ha afegit que al seu institut la situació s’agreuja a causa de la bretxa social. «Proporcionar ordinadors o connexió a internet als alumnes vulnerables no farà que el trimestre comenci amb igualtat de condicions, ja que l’aprenentatge no es garanteix rebaixant la bretxa digital», ha indicat la directora de l’INS La Ribera, Àngels Longán, qui ha denunciat que «el sistema educatiu no ha afavorit l’equitat des de fa temps en permetre l’existència de centres segregats a l’escola pública». Longán ha posat l’accent en el fet que una part important de l’alumnat viu en situacions de precarietat molt poc favorables per a l’aprenentatge i que les desigualtats encara s’agreujaran més durant aquest curs.

 

Aquesta situació també es viu a l’escola El Turó, de màxima complexitat. La seva directora, Imma Espinosa, ha explicat que en un primer moment el professorat va establir contacte amb les famílies via telefònica, ja que la majoria té dispositius mòbils. «Hem creat grups de whatsapp de cada classe on enviem les notícies i les informacions rellevants, que també les pengem al web de l’escola», ha dit la directora, qui ha comentat que els tutors han contactat també amb els infants dels cicles mitjà i superior a través d’una plataforma digital. Però de cara al tercer trimestre, Espinosa ha explicat que «el Departament ens ha facilitat l’accés a una eina que ens permet als mestres crear cursos en línia en un entorn d’aprenentatge virtual, als quals poden accedir els infants des de qualsevol dispositiu», ha avançat.

L’Ajuntament de Montcada també està treballant per contribuir en tot el que sigui possible amb la posada en marxa del trimestre virtual. El consistori encara no disposa de les dades sobre la diagnosi que ha realitzat Educació per conèixer la realitat de la bretxa digital. «Estem estudiant diverses mesures per reduir les desigualtats com ara el repartiment de kits de material entre les famílies vulnerables o la gestió d’una iniciativa solidària per compartir la xarxa wifi entre veïnat», ha avançat la regidora d’Educació, Jessica Segovia (ECP). Els Serveis Territorials del Vallès Occidental es reuneiran aquest dimecres per avaluar la situació i prendre les mesures adients.

Seccions:

Deixa un comentari