Compromís unànim de totes les forces polítiques amb el projecte

Diputats i parlamentaris dels diferents partits amb representació al municipi ratifiquen el seu suport a la històrica reivindicació local durant la jornada de treball convocada per l’Ajuntament i la Plataforma Tracte Just

Una dotzena de diputats al Parlament i al Congrés del PSOE, el PSC, el PDeCAT, ERC, PP, Cs i Catalunya en Comú Podem han signat avui a Montcada un document en què ratifiquen el seu suport al projecte de soterrar les vies de l’R2 al seu pas pel nucli urbà i el compromís de treballar perquè es compleixin els terminis fixats pel Ministeri de Foment i Adif. Ho han fet en el marc d’una jornada de treball convocada per l’Ajuntament i la Plataforma Tracte Just Soterrament Total (PTJST) que ha començat a les 10h amb una visita per diferents punts del municipi afectats per infraestructures ferroviàries i ha acabat al migdia amb una explicació a la Casa de la Vila en què l’alcaldessa, Laura Campos (ICV-EUiA), el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC), i el portaveu de la PTJST, Ramon Bueno, han defensat l’urgent necessitat de l’execució del projecte per al futur i la vida de la ciutat.

El soterrament servirà per acabar anb el perill que impliquen les vies, per cohesionar Montcada des d’un punt de vista social i urbanístic, per dinamitzar el comerç i l’economia local i per tenir un sentiment de pertinença com a poble”, ha dit Campos. L’edil, d’altra banda, ha assenyalat que la històrica reivindicació està més que legitimada per una qüestió de “justícia històrica”. “No renunciem –ha dit– a soterrar ni un un sol metre menys del que s’ha acordat ni acceptarem cap més ajornament”.

En la mateixa línia s’ha pronuciat Bueno, per a qui el projecte respon a una qüestió de “supervivència”. El representant de la Plataforma també ha qualificat Montcada com a un poble “històricament maltractat” per les servituds cap a Barcelona, en ser un municipi fronterer i zona de pas per a múltiples infraestructures, i ha reclamat un tracte diferencial i de restitució per part dels governs.

 

Explicació tècnica

La directora de l’Àrea Territorial, Marta Bunyesch, ha estat l’encarregada d’explicar als assistents en quina fase tècnica es troba el projecte i els canvis que la unió temporal d’empreses (UTE) –formada per Teccuatro, TRN-Táryet i Geocontrol– vol introduir en el procés constructiu, utilitzant el mètode d’excavació en mina en el tram que va des de Vallbona fins a la Ribera per evitar possibles problemes amb el freàtic. La solució suposa reprendre part del projecte que es va fer l’any 2010 i implica encarir un 10% el cost de la intervenció, fixada en 300 milions euros. Un aspecte positiu és que es podria aprofitar l’estudi de declaració d’impacte ambiental realitzat fa 8 anys i reduir el procediment i el temps d’aquesta tramitació.

Aquest canvi, que va ser comunicat a l’Ajuntament la passada setmana, preocupa el govern local pel fet que pugui significar un nou endarreriment en l’execució de les obres que s’han d’iniciar al 2020. “Estem preocupats per les afectacions que tot plegat pugui tenir en el calendari pactat”, ha reconegut l’alcaldessa. El president de l’Àrea Territorial, per la seva banda, ha derivat al Ministeri i a Adif la responsabilitat de complir amb els acords signats. “El compromís polític hi és, consensuat i unànim, el que queda és que les administracions encarregades del projecte resolguin les qüestions tècniques i l’executin”, ha dit Sánchez.

El portaveu del PSOE a la Comissió de Foment del Congrés, César Ramos, ha volgut tranquil·litzar l’executiu local assegurant que “el govern socialista està compromès amb el soterrament i complirà amb els terminis”. La també diputada al Congrés, en aquest cas pel PP, Àngels Esteller, també ha intervingut per dir que el seu partit, que amb Íñigo de la Serna com a ministre de Foment va signar l’any passat l’inici de la redacció del projecte, ha explicat que està fent un seguiment exhaustiu del calendari pactat. “Ja hem fet diferents preguntes al ministre, José Luis Ábalos, perquè expliqui els canvis constructius que ara es proposen i com afectaran, si és que ho fan, l’inici de les obres”, ha dit.

El 28 de novembre hi ha prevista una nova reunió de la comissió de treball encarregada del soterrament en què es donarà més informació als representants municipals sobre el nou mètode constructiu que es proposa en un tram del túnel de l’R2.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari