L’Oficina de Drets Energètics neix amb vocació social i per promoure un consum sostenible

L’Ajuntament presenta una nova eina destinada a garantir els serveis bàsics i a empoderar la ciutadania enfront les companyies subministradores

L’Ajuntament ha decidit posar en marxa l’Oficina de Drets Energètics (ODE), un servei que entrarà en funcionament el 4 d’octubre a l'edifici central de l'avinguda de la Unitat i que té com a objectiu assessorar la ciutadania respecte un dret tan bàsic com és disposar de llum, aigua i gas a la llar.  Lluitar contra la pobresa energètica i vetllar per un consum conscient i sostenible són els principals eixos en què se sustenta aquesta iniciativa que respon, segons els representants del govern municipal, al seu compromís polític per millorar la qualitat de vida de la població i a prioritzar la solució als seus problemes.

Justament una de les preocupacions més actuals és l'escalada de preus de la factura elèctrica. Al 2020 els Serveis Socials de l'Ajuntament van obrir 741 expedients de pobresa energètica i les dues companyies elèctriques més importants van trametre prop de 2.000 avisos de tall de subministrament a llars del municipi.


Lluitar contra la pobresa energètica i vetllar per un consum conscient i sostenible són els principals eixos en què se sustenta la creació de l'ODE


 

Funcions

L’ODE treballarà per garantir que les companyies no neguin l’accés als subministraments bàsics a les persones que ho necessitin i també informarà els usuaris sobre com reduir el cost de les factures. La creació d’aquesta oficina és una de les propostes incloses al Pla d’Actuació Municipal per a aquest mandat, segons ha explicat avui l’alcaldessa, Laura Campos (ECP), durant l’acte de presentació que s’ha fet a la Casa de la Vila.

En la seva intervenció, l’edil ha recordat que tenir accés a l’energia “no és un caprici, sinó un dret emparat per la llei”. Campos s’ha mostrat molt crítica amb l’actual model energètic que grava els consumidors i permet grans beneficis a les companyies: “És una injustícia i un despropòsit que, en plena onada de calor i en plena crisi econòmica, el preu diari de la llum no hagi parat de batre rècors històrics quan només al 2020, les dues grans elèctriques espanyoles van tenir més de 5 mil milions d’euros de guanys”. En aquest context, l’alcaldessa considera que les subministradores “no poder negar-se a complir la llei i han d’assumir la seva corresponsabilitat pel que fa a resoldre el problema de la pobresa energètica”.


'Tenir accés a l'energia no és un caprici, sinó un dret emparat per la llei', ha dit l'alcaldessa, Laura Campos


 

Paper de les administracions

Per fer efectiu i blindar el dret als subministraments bàsics, l’alcaldessa considera que les administracions de tots els nivells han de fer un front comú contra aquelles empreses que no compleixin la llei. “Hem de fer un bloc sense fisures, que posi punt i final a un llarg historial de privatitzacions, de gestió opaca i de portes giratòries del nostre model energètic”, ha manifestat l’edil, qui ha agrait la presència a l'acte de representants d'entitats veïnals, als quals ha demanat que facin de corretja de transmissió als seus barris per donar a conéixer l'ODE.

El regidor responsable de Serveis Municipals, Juan Carlos de la Torre (ECP), per la seva banda, ha posat l'accent en la vocació de l'Oficina per empoderar la ciutadania. "Aquest servei ajudarà les famílies més vulnerables però també servirà per potenciar la nostra cultura energètica, un pas necessari si volem transitar cap a un consum responsable i sostenible", ha dit.


'Aquest servei ajudarà les famílies més vulnerables però també servirà per potenciar la nostra cultura energètica', ha assenyalat el regidor Juan Carlos de la Torre


Davant la falta de formació i de coneixements que té majoritàriament la població pel que fa als drets energètics, l’ODE posarà a l’abast de la ciutadania professionals formats que oferiran una atenció personalitzada per reduir la despesa en llum, aigua i gas, per millorar l’eficiència energètica i per acompanyar qui ho requereixi en la burocràcia de les gestions amb les companyies. Segons ha explicat el responsable tècnic de Serveis Municipals, Josep Pubill, seguir les recomanacions que faci l'ODE pot contribuir a rebaixar substancialment el cost de les factures. "Els marges de millora en la factura de la llum es poden situar entre un 15 i un 25%", ha dit. Pubill ha indicat que, si bé ara la prioritat serà assessorar les famílies vulnerables i la ciutadania a títol particular, en una segona fase l'assessorament es podria obrir també al sector comercial. "Hem d'anar pas a pas, però tenim moltes idees i propostes en la línia de potenciar l'ús de les energies renovables", ha afegit.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari